Stručnjaci odgovaraju.
DATUM: 31.05.2018.
Društveni utjecaj – pojam koji se zadnjih nekoliko godina često spominje – ne samo kod aktera iz civilnog sektora ili društvenih poduzetnika, već i u profitnom sektoru, pogotovo kod velikih kompanija i banaka. „Mjerenje društvenog utjecaja“ postaje vruća tema konferencija, okruglih stolova, sastanaka, a ipak još uvijek ne postoje dovoljno jasne i jedinstvene upute, pravila i načini kako da se društveni utjecaj izmjeri i time konačno cijela ova priča dobije vjerodostojnost i svrsishodnost.
Zašto je tome tako? Najočitiji razlog leži u činjenici što još uvijek ne postoji jasno razumijevanje toga što je zapravo društveni utjecaj. Svi mi podrazumijevamo da bi društveni utjecaj trebalo biti nešto čime netko utječe na društvo.
Ovakva formulacija odmah povlači za sobom nekoliko ključnih pitanja:
- Kako odrediti tko to utječe na društvo?
- Da li je taj utjecaj rezultat samo njegovog djelovanja?
- Zašto nam je mjerenje društvenog utjecaja važno?
- Što je uopće društveni utjecaj?
„Značajna promjena na bolje kojom se nastoji riješiti ključne društvene probleme“ definicija je koju je ponudilo Sveučilište Michigan i koja nam pokazuje što zapravo podrazumijeva društveni utjecaj:
- Promjena na bolje – promjena sama po sebi nema svrhu ako njezin učinak nije pozitivan.
- Rješavanje ključnih društvenih problema – govori nam da, ako želimo stvarati društveni utjecaj, moramo biti svjesni društvenih problema i izazova koji postoje u našoj okolini i to prvenstveno onih koji zahtijevaju promptnu akciju. Pri tome je bitno spomenuti da ključni društveni problem ne mora biti jednak u različitim sredinama.
Zašto je mjerenje društvenog utjecaja važno?
Sada kada znamo što je društveni utjecaj, lakše je shvatiti zašto je mjerenje društvenog utjecaja izazov i zašto je važno. Na ovo pitanje ima nekoliko odgovora, no kako bi se započelo s mjerenjem društvenog utjecaja najprije je potrebno razumjeti okvir vlastitog djelovanja, prepoznati i razumjeti područja u kojima želimo učiniti iskorak na bolje i ulagati u njih kako bi taj iskorak postao značajan, vidljiv i prepoznatljiv. Tada će nam se odgovori na prethodno pitanje ponuditi sami od sebe:
- Mjerenjem društvenog utjecaja prikupljamo podatke i priče koje možemo koristiti kao marketinški i komunikacijski alat.
- Prikupljeni podaci (kvalitativni i kvantitativni) omogućuju nam praćenje ostvarenja vlastitih aktivnosti i programa, a zahvaljujući tome možemo poboljšati slabe točke.
- Izmjereni društveni utjecaj dokaz je donatorima i društvenim investitorima da su uložena sredstva poslužila svrsi ali i dokaz koji može privući nove donatore i/ili društvene investitore.
Javnost već neko vrijeme raspravlja o tome kako se novci poreznih obveznika troše netransparentno, bez jasnih i vidljivih promjena u društvu. Koruptivne radnje, sve veći jaz između bogatih i siromašnih koji ubrzano raste (1% najbogatijih posjeduje više nego preostalo čovječanstvo zajedno ) zahtijevaju promjene – promjene na bolje.
Svijet danas, više nego ikad, treba snagu neprofitnih organizacija, društvenih poduzetnika, korporacija, društvenih investitora zajednički udruženu u stvaranje društvenog utjecaja i mijenjanje svijeta na bolje.