Poslovni plan – tržišna opravdanost

Samo ako za proizvodom/uslugom postoji potreba i potražnja (tržište) poslovni pothvat može biti uspješan. U ovom dijelu poslovnog plana je potrebno analizirati ciljano tržište.

DATUM: 27.05.2018.

Ciljano tržište ne odnosi se samo na kupce. Da biste ponudili jasniju sliku tržišne pozicije svojeg proizvoda/usluge potrebno je analizirati i konkurenciju, njihovu ponudu i cijene. Jednako važnu ulogu u vašem tržišnom plasmanu imat će i dobavljači te način distribucije. Sve je ove stavke potrebno uključiti u poslovni plan kako bi dokazali tržišnu opravdanost vašeg poslovnog pothvata.

Ciljano tržište – kupci i konkurencija

Potrebno je definirati ciljanu skupinu kojoj će biti usmjerena prodaja proizvoda/usluge. Daju se demografski podaci o ciljanoj skupini ako se odnosi na fizičke osobe – dob, spol, navike kupaca, kupovna moć, socijalni status, lokacija (grad, županija, regija, država i sl.). Najbolji način istraživanja je razgovor s kupcima, anketa ili predstavljanje demo proizvoda kako bi doznali da li postoji kritična masa koja bi kupovala vaš proizvod/uslugu. Najvažnije je saznati jesu li vaši potencijalni kupci zainteresirani za vaš proizvod, koliko bi ga često kupovali i po kojoj cijeni.

Svi koji zadovoljavaju istu potrebu kod kupaca konkurencija su za vaš proizvod. Važno je analizirati koliko poduzeća već nudi proizvode koji zadovoljavaju istu potrebu kod kupaca, kakvi su ti njihovi proizvodi i po kojoj se cijeni prodaju. Konkurencija se najčešće istražuje preko interneta, sajmova ili razgovorom s njihovim klijentima/kupcima.

Dobavljači i distribucija

Navode se dobavljači s kojima će poduzetnik surađivati. Ako su dobavljači iz lokalne zajednice te ujedno i društveni poduzetnici naglasite to. Planiranje nabave mora odgovoriti na nekoliko pitanja: što će se nabavljati, po kojoj cijeni (cijena sirovine izravno utječe na kvalitetu i cijenu finalnog proizvoda), kod kojeg dobavljača, koji su rokovi isporuke, imate li dogovorene uvjete plaćanja, koliki su troškovi nabave (prijevoz, carina, osiguranje). Vodite računa o sirovinama te da ne stvarate prekomjerne zalihe.

U ovom poglavlju se može spomenuti i na koji način će proizvod/usluga doći od proizvođača do kupca tj. distribucija. Potrebno je navesti sudionike u distribucijskom lancu, način skladištenja, čuvanja i dostavljanja robe.
Bitna stavka tržišne opravdanosti osim analize tržišta je navesti po kojoj cijeni i koje količine je potrebno prodavati kako bi poslovni pothvat bio na nuli – tzv. točka pokrića.